Tangramowy zawrót głowy

Pewnie już nieraz słyszeliście od swoich dzieci: „Dzisiaj układaliśmy tangram”. Przyszedł więc czas na kilka słów o tym, co to właściwie jest i po co nasze przedszkolaki się nim bawią. Tangram to chińska układanka, składająca się z 7 figur geometrycznych, powstałych przez rozcięcie kwadratu. Gra polega na układaniu różnych obrazków: zwierząt, przedmiotów i postaci ludzkich, w taki sposób, aby wykorzystać wszystkie jej elementy, które muszą do siebie przylegać i nie mogą na siebie nachodzić. Kangurki i Tygryski bawią się tangramem już od 3-latków. W tym roku oprócz układania figur na kartce z wydrukowanym wzorem nasze 4-latki starają się ułożyć ten sam kształt obok kartki i coraz częściej im się to udaje. Ćwiczenia te uczą dzieci logicznego i przestrzennego myślenia, doskonalą ich spostrzegawczość oraz wspierają skupienie uwagi i cierpliwość. Przez układanie dowolnych obrazków przedszkolaki rozwijają także wyobraźnię i kreatywność, a przy tym doskonale się bawią.

Nie taka MAŁA motoryka

Co wspólnego z trzymaniem narzędzia pisarskiego ma układanie wieży z plastikowych kubeczków i przekładanie ich do góry dnem, albo zbieranie małych elementów i chowanie ich w dłoni? Okazuje się, że bardzo dużo. Wszystkie te ćwiczenia i wiele innych, które systematycznie wprowadzamy w ramach zajęć z motoryki małej, mają przygotować rękę do funkcji grafomotorycznych czyli pisania, rysowania, kolorowania. Poprzez zabawę ćwiczymy rękę dziecka tak, aby była w stanie poprawnie trzymać narzędzie pisarskie oraz wykonywać płynne ruchy na kartce. Zachęcamy Państwa do takich zabaw.

A-A-A, kotki dwa

W ostatnim czasie do zabaw z naszymi Pszczółkami i Motylkami dołączyła niezwykła postać, która w grupach naszych Maluszków rozgościła się już chyba na dobre… 🙂 Mowa o samogłosce A! 😉 Dlatego, Drodzy Rodzice, nie bądźcie zaskoczeni, kiedy przechodząc korytarzem usłyszycie z sali głośne „AAAA psik” lub kołysankę „A-A-A kotki dwa”. A czy Wy wiecie jaką samogłoskę wymawia radośnie biegający Indianin? Zapytajcie naszych Maluszków.

Zwierząt zwyczaje, gdy jesień nastaje

Jesień na dobre zagościła w salach trzylatków i nasze maluchy z każdym dniem coraz bardziej czują jej klimat. Oprócz obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie Pszczółki i Motylki poznały zwierząt zwyczaje, gdy jesień nastaje. Jak wiadomo, wiewiórki robią zapasy na zimę zbierając orzeszki, niedźwiedzie najadają się do syta i szykują swoje gawry, żeby przespać w nich całą zimę, a jeże przygotowują swoje posłania ze spadających liści. Przedszkolaki wiedzą, że możemy także pomagać ptaszkom, które zostają u nas zimą i dokarmiać je ziarenkami. A, że w Węgielku lubimy wszystkiego doświadczać, to na zajęciach zbudowaliśmy domki dla poszczególnych zwierzątek, w których znalazły się prawdziwe przysmaki : orzeszki, żołędzie, sianko, ziarenka, roślinki i korzonki, liście i inne przysmaki. A oprócz tego ćwiczyliśmy nasze paluszki karmiąc wiewiórki ,,guzikowymi orzechami”.

Listy, listy, listów tysiące … :)

W minionym tygodniu u 5-latków wiele radości, a to za sprawą Poczty Węgielkowej. Ale zacznijmy od początku… Liski, Sówki i Wiewiórki od początku miesiąca (a nawet z końcóweczką września) pisały listy do swoich koleżanek i kolegów, następnie wrzucały je do specjalnych skrzynek pocztowych, teraz natomiast nadszedł długo wyczekiwany czas dostarczenia przesyłek do adresatów. Otwarciu listów towarzyszył ogrom radości i ekscytacji. Przedszkolaki z uśmiechami na twarzach otwierały zaadresowane do nich koperty i radośnie oglądały swoje listy.